www.kallergis.info

● 16) RICHARD N. COUDENHOVE – KALERGI

RICHARD N. COUDENHOVE – KALERGI

(Πηγή: «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΛΕΡΓΩΝ”, Εμμανουήλ Σ. Καλλέργης, Ρέθυμνον 2007).

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι να αποκαλύψει στους Έλληνες πως ένας άνθρωπος Ελληνικής και μάλιστα Κρητικής καταγωγής, ήδη από το 1923, συνέλαβε την ιδέα της Ευρωπαϊκής ενοποίησης, ανέλυσε την αναγκαιότητά της για τους Ευρωπαίους και με τρόπο συστηματικό υπέδειξε πως αυτή η ενοποίηση μπορεί να γίνει δυνατή. Η ενασχόλησή του με το θέμα δεν ήταν ευκαιριακή. Η Ευρωπαϊκή ενοποίηση ήταν γι’ αυτόν έργο ζωής. Το 1923 εξήγγειλε στη Βιέννη τη δημιουργία του Πανευρωπαϊκού Κινήματος με στόχο την Ευρωπαϊκή ενοποίηση και τη σταδιακή μετεξέλιξη της γηραιάς ηπείρου στις Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης. Αγωνίστηκε για το σκοπό αυτό ως το τέλος της ζωής του.

Το όνομα, η ζωή και το έργο του είναι άγνωστα στους Έλληνες αλλά και στους Ευρωπαίους. Τα γιατί δεν γίνεται λόγος για τον άνθρωπο αυτό, γιατί δεν προβάλλεται το έργο του είναι ένα μεγάλο θέμα. Θα το δούμε αργότερα. Προς το παρόν θα μας απασχολήσουν η γενεαλογία, η ζωή του, οι ιδέες και το σημαντικό έργο που άφησε πίσω του. Για μένα, ο Ριχάρδος Νικόλαος CoudenhoveKalergi είναι μια ακόμη γέφυρα που συνδέει εμάς τους Έλληνες με τη μεγάλη πατρίδα, την Ευρώπη.

Όπως αναφέρθηκε ο R.C.K. γεννήθηκε στο Τόκιο στις 17-11-1894. Ήρθε στην Ευρώπη σε ηλικία 2 ετών με τους γονείς του. Ο πατέρας του εγκαταστάθηκε στον οικογενειακό του πύργο στο Ronsberg της Βοημίας.

Η επίδραση του περιβάλλοντος των παιδικών του χρόνων συνέβαλε πολύ στην διαμόρφωση του χαρακτήρα του, υποστηρίζουν  οι βιογράφοι του, αφού μέσα σ’ αυτόν τον πύργο το υπηρετικό και το άλλο προσωπικό προερχόταν από διαφορετικές εθνότητες (Τσέχος διαχειριστής, Γερμανός γραμματέας, Ρώσος παιδαγωγός, Γιαπωνέζα βρεφοκόμος, Γαλλίδες γκουβερνάντες κλπ). Μέσα σ’ αυτό το μικρόκοσμο κάθε είδους «εθνικισμός» ήταν αδιανόητος. Ο Ριχάρδος έμαθε από την πρώτη νεότητα πως η εθνικότητα δεν είναι θέμα «ράτσας», αλλά θέμα παιδείας και αγωγής. Ακόμη και το γεγονός πως η μητέρα του ήταν Ασιάτισσα και ο πατέρας του Ευρωπαίος, συνετέλεσε στη διαμόρφωση της ιδεολογίας του.

Έμαθε πολλά απ’ τον πατέρα του. Ο Heindrich C.K. είχε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Δεχόταν στον πύργο του στο Ronsberg επισκέψεις από σημαντικές προσωπικότητες απ’ όλον τον κόσμο. Ενέπνευσε στα παιδιά του την αρχή του σεβασμού στον άνθρωπο και στις μεγάλες ανθρώπινες αξίες. Σε μια εποχή που στην Αυστρία επικρατούσε η εχθρότητα κατά των Εβραίων, ο Heindrich εξέδωσε ένα βιβλίο «περί αντισημιτισμού», αντιτασσόμενος έντονα στις ρατσιστικές θεωρίες που επικρατούσαν τότε.

Αυτά για τον πατέρα. Από τη Γιαπωνέζα μητέρα του πάλι κληρονόμησε την πραότητα του χαρακτήρα και τους λεπτούς τρόπους. Μέσα του όμως μπορούσε κανείς να διακρίνει τη φλόγα, την τόλμη και την αυτοπεποίθηση.

Το 1908 ο Ριχάρδος αρχίζει την φοίτησή του στο περίφημο Theresianum, μια σχολή – φυτώριο ανώτατων διπλωματικών και στρατιωτικών στελεχών της Αυστρίας.

Απεφοίτησε το 1913, αλλά αρνήθηκε ν’ ακολουθήσει τα χνάρια των προγόνων του, διπλωματικών και ανώτατων κυβερνητικών υπαλλήλων. Ακολούθησε τις φιλοσοφικές σπουδές. Το 1917 πήρε τον τίτλο του διδάκτορα της φιλοσοφίας.

Ο Πλάτωνας, ο Σοπενχάουερ και ο Νίτσε είναι οι συγγραφείς που τον επηρεάζουν περισσότερο. Συγγράφει μια σειρά από βιβλία με φιλοσοφικά θέματα.

Το 1921 δημοσιεύει το βιβλίο «Ηθικός και υπερηθικός» (Ethink und hyperethink), στο οποίο υποστηρίζει την άποψη ότι η φυσική κλίση του ανθρώπου είναι αισθητική μάλλον παρά ηθική και άρα η παραδοσιακή διάκριση καλός – κακός θα πρέπει να αντικατασταθεί με τη διάκριση πεπαιδευμένος – αγροίκος. Το 1927 δημοσιεύει το βιβλίο «Held oder heiliger”, με θέμα την επίδραση του κλίματος στο χαρακτήρα και την κοινωνική συμπεριφορά. Ο τύπος του ήρωα ευνοείται να αναπτυχθεί σε ένα τραχύ κλίμα, ενώ το ήπιο κλίμα θα ευνοήσει τον τύπο του αγαθού ανθρώπου.

Ένα ακόμη φιλοσοφικό έργο του εκδίδεται το 1932. Los vom Materialismous είναι ο τίτλος και θίγει 3 θέματα. Την ιδεώδη όψη του κόσμου, την ηρωική ηθική και την αριστοκρατική πολιτική.

Σταδιακά όμως ο Ριχάρδος εγκαταλείπει το χώρο της φιλοσοφίας γιατί τον κερδίζει η πολιτική. Η πολιτική, η οποία βέβαια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία και την ψυχολογία. Ειδικά στην ιστορία πιστεύει πολύ. «Η ιστορία είναι η υψηλή σχολή της πολιτικής. Τα ιστορικά γεγονότα δεν επαναλαμβάνονται, αλλά μοιάζουν, γιατί τα ίδια αίτια θα παράγουν τα ίδια αποτελέσματα…».

Τον κερδίζει συγχρόνως και η δημοσιογραφία. Ήδη από το 1920 έχει δημοσιεύσει πολλές μελέτες για τις διεθνείς σχέσεις και για κοινωνιολογικά θέματα. Είναι όμως κύρια ένας δημοσιογράφος στρατευμένος στην υπηρεσία της ιδέας μιας Ευρώπης.

Η Γερμανική επιθεώρηση «Die Erde” δημοσιεύει άρθρο του με τίτλο «Η Πολιτεία του Πλάτωνα και η επικαιρότητά της». (Σημείωση: όχι μόνο από αυτό τον τίτλο αλλά και από πολλές αποστροφές έργων του, γίνεται φανερή η ευρεία Αρχαιοελληνική παιδεία του Ριχάρδου Coudenhove Kalergi).

Οι μεγάλες Γερμανικές επιθεωρήσεις “Neue Rundschau”, “ Zukunft” μεταξύ των γνωστότερων αρθρογράφων που διαβάζονται από υψηλού πνευματικού επιπέδου αναγνώστες.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *